Pakket Belastingplan 2023 met amendementen door Tweede Kamer

26 november 2022

Belastingplan 2023 met amendementen door Tweede Kamer

Op 10 november 2022 heeft de Tweede Kamer het pakket Belastingplan 2023 aangenomen. Daarbij zijn een aantal amendementen en moties op het gebied van de EB aangenomen. Het pakket Belastingplan 2023 ligt nu bij de Eerste Kamer die het wetsvoorstel op 12 en 13 december plenair zal behandelen.

De aangenomen amendementen aangaande de EB en ODE zijn:

  • Het verlaagd tarief voor laadpalen wordt met twee jaar verlengd. Vanaf 2017 kent de EB een verlaagd tarief voor de levering van elektriciteit aan laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Daarnaast gold er een uitzondering voor de ODE. Deze regelingen golden tot 1 januari 2023 en worden verlengd tot 1 januari 2025.
  • Per 2024 komt er een nieuwe eerste schijf in de EB voor aardgas. De nieuwe eerste schijf beslaat, aansluitend bij het eenmalige prijsplafond voor kleinverbruikers, 0–1200 m3 voor aardgas (thans 0–170.000 m3). De nieuwe tweede schijf loopt derhalve van 1200 tot 170.000 m3 aardgas. De overige schijflengtes blijven gelijk. Door het invoegen van een korte eerste schijf in de energiebelasting is het vanaf het Belastingplan 2024 mogelijk om desgewenst met name huishoudens veel gerichter tegemoet te komen via het tarief van de energiebelasting. Dit amendement creëert daarmee in het licht van de hoge energieprijzen een extra beleidsoptie, zonder dat deze nu al wordt ingezet. De energiebelastingtarieven van de nieuwe eerste en tweede verbruiksschijf zijn in dit amendement dus vooralsnog exact gelijk aan elkaar.
  • Per 2024 komt er om dezelfde redenen net als voor aardgas een nieuwe eerste schijf in de EB voor elektriciteit. De nieuwe eerste schijf beslaat, aansluitend bij het eenmalige prijsplafond voor kleinverbruikers, 0–2900 kWh (thans 0–10.000 kWh). De nieuwe tweede schijf loopt derhalve van 2900 tot 10.000 kWh. De overige schijflengtes blijven gelijk. De energiebelastingtarieven van de nieuwe eerste en tweede schijf zijn ook voor elektriciteit vooralsnog gelijk aan elkaar.

Daarnaast is er een motie aangehouden:

  • In de motie wordt de regering verzocht komend jaar een voorstel uit te werken voor een vrijstelling van EB voor elektrisch aangedreven binnenvaartschepen, zodat er zo snel als mogelijk sprake is van een gelijk fiscaal speelveld in de binnenvaart. De achtergrond van de motie is dat de binnenvaart wel een vrijstelling kent voor olie en diesel maar niet voor elektriciteit hetgeen een transitie naar CO2-vrije binnenvaart belemmert. Aangezien de motie ziet op uitwerken van een voorstel in het komend jaar hoeft deze niet voor 1 januari 2023 te worden geïmplementeerd en kan daarover in een later stadium worden gestemd en belemmert dit aanhouden de voortgang van het pakker Belastingplan 2023 niet.